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I. Freemasonry, now divided, in many groups of not only different
rituals and traditions but in different programs, has to strive for a
united freemasonry in order to utilize for the first time in history its
full strength, the immense treasure of goodwill, invested in all the
different masonries; to utilize it in favor of mankind by preserving a
lasting peace. A treaty can only bring about the legal foundation of
a better or more just world; men — not measures — will be needed to
make really effective the opportunity created by the covenant. Men,
Jreemasons, will have to work for the maintainance of the democratic
ideals that are virtually the very same ideals that Freemasonry cheri¬
shes. The armed forces will win the war, statesmen and diplomats may
win the peace on paper, men, freemasons and the like have to do the
lasting work. Therefore, the different freemasonries have to try with a
vengeance to do away with all the differences which prevented them
till now to cooperate. A through and unprejudiced discussion carried
on in a brotherly spirit and inspired by the sublime purpose would
undoubtedly be successful. A Constitution or a Charter binding all
freemaonry could be erected and an organization could be created
or prepared which would serve 1) an effective cooperation of all the
different freemasonries, and 2) the ways and means to utilize the
moral and spiritual power of freemasonry in favor of a lasting peace.

IL. After the peace, Freemasonry should be resurrected in the countries
where it was abolished. That would be impossible without the guidance
and assistance of Freemasonry in the victorious democratic countries;
but preparations must be made now, we are really late!

It is not up to me to suggest the form in which the Grand Lodge
of the State of New York should create an agency, a committee or
an association that would work on the different problems and tasks
outlined — and outlined only fragmentarily — in this letter. I would
be very happy if it would be given the opportunity to give my mite in
accomplishing the most realistic task ever given to the most idealistic
Freemasonry.”©

Zurück zu New York: Das Bemühen der „Humanitas“ trug auch
dazu bei, dass die Grand Lodge of Free and Accepted Masons of the
State of New York bereits im November 1946 eine Korrespondenz
mit der Großloge von Wien für Österreich (GLvWfÖ) begann. In
seiner Antwort vom 16. Jänner 1947 schlug Karl Kraus als deren
Großrepräsentanten in Wien Louis H. Paulowsky vor.”’ Im Mai
1950 bedankte sich Bernhard Scheichelbauer bei Sovereign Grand
Commander John H. Cowles in Washington D.C. für die großzü¬
gige Spende zum Wiederaufbaufonds für das Logenhaus.”® Auch
die Beziehungen zum Supreme Council of Sovereign Grand Ins¬
pectors General of the Thirty-Third and Last Degree of the Ancient
Accepted Scottish Rite of Freemansonry for the Nothern Masonic
Jurisdiction of the United States of America wurden intensiviert. In
seinem Brief von Juli 1946 driickte Karl Doppler seinen Wunsch
aus, in Wien den Schottischen Ritus wieder aufleben zu lassen. Fiir
sein offensichtlich großes Engagement dankte Scheichelbauer im
März 1950 durch die Übersendung einer Dankmedaille an den
Sovereign Grand Commander Melvin M. Johnson.”

Trotz dieser offenen Türen in den USA dauerte es bis Mai 1953,
bis die GLYWfÖ die „Humanitas“ auch regulär anerkennen konn¬
te.” Der Grundstein für eine reguläre und kontinuierliche Arbeit
konnte wesentlich leichter als etwa in England gelegt werden,
ähnlich ist die Funktion als Anlaufstelle für Exilanten über das
Jahr 1945 hinaus, denn etliche von ihnen stießen erst danach
als Suchende hinzu, da sie hier nicht nur ein Stück „verlorener
Heimat“ sondern auch ein deutschsprachiges Kultur-Forum fan¬
den. Beim HSC konnten sich zudem auch ihre Ehefrauen und

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Töchter betätigen. Dieser war es auch, der erstmals im Mai 1951
das Informationsbulletin Humanitalk mit dem Beisatz ,,Publis¬
hed occasionally“ herausgab. In der ersten Nummer werden alle
Mitglieder um die Einsendung von Artikeln und Kurzmeldungen
gebeten, um sich auch mit den Briidern in England, Osterreich
und Israel zu vernetzen.*! Als Board of Editors werden Robert
Alfredson, George Porter, Berthold Weiss und M. Peter Brandeis
genannt. Die Zusammenkiinfte des HSC waren monatliche Treffen
an einem Sonntag Nachmittag im Hotel Beacon oder ahnlichen
Orten an der Westseite von Manhatten, doch Ende der 1950er
Jahre waren die Verhältnisse auch dort noch ziemlich ärmlich:

Some of the monthly meetings of the HSC also featured performan¬
ces occasionally. In these venues the pianos were even worse. On one
performance, I had to stop my flute performance at the beginning of
a piece because the leg of the piano collapsed as my mother used the
pedal while she was accompanying me.”

Das alljährliche Großereignis war der Gala-Abend „Ladies
Night“ im Masonic Temple.

The evening would open with a concert, preceded by some kind of
benediction, in a very large meeting room, in which the seats were
located along the length of the opposite walls and looked out on the
‚performance space‘ which was in the middle of the room.”

Hierbei traten berühmte Musiker mit Wiener Wurzeln wie der
Geigenvirtuose Felix Galimir, der Pianist und Klavierhumorist
Franz Mittler, der Pianist und Professor am City College von New
York Fritz Jahoda, aber auch Max Klein und Walther Freund auf.
Die Abende wurden im eleganten Dining-Room des Logenhauses
in der 23rd Street beschlossen. Dadurch konnten immer wieder
neue Suchende gewonnen werden.

Dass es bei diesen Abenden nicht nur heiter zuging, belegt ein
Bericht aus dem Jahr 1984, bei dem mit Paul Auspitz der desi¬
gnierte Großrepräsentant der Großloge von Österreich bei der
Großloge von New York zu Wort kam:

Being moved, proud and thankful, I am at the same time also dis¬
turbed that there are Brothers, Sisters and friends here who wonder
openly or secretly: ,How can he, a victim of the Holocaust become a
representative of a state that was guilty of killing his parents, relatives
and friends?‘ I am not surprised about this question because I myself
had to struggle many hours and put my thoughts in order about this
problem. What attitude does one take towards the people who were
actively involved in killing millions and millions of people? Forgive
them? Hate them? Ignore them? How does one cope with it? First by
never, never forgetting what happened, not we, nor our children or
their children.

Weiter führt Auspitz aus, dass die ganze Geschichte eine Folge
von Krieg und Gewaltverbrechen sei und schon der Urmensch
seinen Nachbarn erschlagen habe. Das einzige Mittel gegen die
Gewalt sei daher das Miteinander-Reden, wie es die Freimaurerei
weltweit praktiziere. Am Schluss seiner Ansprache sagte Auspitz:

I want that Brethren who travel to Austria find a Masonic Home
in Austria, just as Masons from Austria have found a home in Hu¬
manitas Lodge.“

Die „Humanitas“ existiert noch heute, wenngleich sie eine völlig
andere Struktur hat. Über einen Abend im HSC im Jahr 1992
schrieb Diana Mittler:

By now, the membership of the Lodge and Social Club was a frac¬
tion of its former size. There were even American members and the
American sons in law of the original emigre members with little
knowledge of German and middle-European culture. The formal